ISO, ایزو , تاریخچه
استاندارد (ها) درتجارت بین الملل ا زاهمیت ویژه ای برخوردار هستند زیرا استاندارد(های) ناسازگار می تواند موانعی جهت تجارت باشد همینطور اعتبار میبخشدبه سازمانها درسراسردنیا .
استانداردها منابع مشخص راارائه می دهند ، درسطح بین المللی (به) رسمیت شناخته شده ، رقابت منصفانه رادراقتصادهای بازار آزاد تشویق می کنند.
استاندارد(ها) تجارت رااز طریق افزایش کیفیت ، قابلیت اطمینان محصول ، قابلیت همکاری بیشتر وسازگاری ، سهولت بیشتر درنگهداری همچنین کاهش هزینه تسهیل می کنند.
ایزو , ISO طیف گسترده (ای) ازاستانداردها رابه استثنای استانداردهای مهندسی برق والکترونیکی تحت پوشش کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) ، استانداردهای ارتباط ازراهدور تحت پوشش اتحادیه بین المللی تلگراف (ITU) و فن آوری اطلاعات cov توسط JTC 1 (کمیته مشترک بین ISO و IEC) دربرمیگیرد .
ISO (سازمان بین المللی استاندارد سازی) بزرگترین توسعه دهنده استاندارد بین المللی داوطلبانه در
سطح جهان است. سازمان ایزو سال 1947 تأسیس و در حال حاضر 22899 استاندارد بین المللی ک مهمترین آنها ISO9001 , ISO14001 , ISO45001 , ISO22000 , و...ک تقریباً تمامی جنبه های فناوری و تجارت راشامل میشود تدوین منتشر نموده .
امروز سازمان ISO 164کشور عضو داشته و حدود 160 نفر تمام وقت برای دبیرخانه مرکزی ما در ژنو ، سوئیس کار می کنند.
سازمانی که امروزه با عنوان ISO شناخته می شود در سال 1926 به عنوان فدراسیون بین المللی انجمن های ملی استاندارد سازی (ISA) آغاز بفعالیت کرد.
سازمان ISO بسیار متمرکز برمهندسی مکانیک بوده ، ISO سال1942 ودرطول جنگ جهانی دوم منحل شد منتها سال 1946 بنام فعلی ، ISO ( ایزو بمعنای برابری بوده ) دوباره سازماندهی شد .
ایزو سازمانی داوطلبانه امیباشد ، اعضای ISO مقامات رسمی شناخته شده هرکدام نماینده کشور خودهستند.
کار ISO توسط 2700 کمیته فنی ، فرعی ، گروه (های) کاری انجام میگردد . هرکمیته وزیرمجموعه بریاست دبیرخانه سازمانهای عضو تشکیل می شود.
موسسه استاندارد ملی ایران بنام مرکز ملی تایید صلاحیت ایران ( NACI ) نماینده ایران در ایزو است.
مطالب بیشتر :
اخذ گواهینامه ایزو معتبر